Online marketing wordt gedefinieerd als een reeks acties gericht op een product. Dit product kan materieel of immaterieel zijn (idee, diensten). Het doel is om het onder optimale omstandigheden op de markt te brengen om aan de vraag te voldoen. Concreet zijn het alle stappen die de marketeer neemt om consumenten aan te moedigen om de producten van producenten te kopen of te adopteren. Online marketing brengt de vele stappen, technieken en strategieën samen die een consument ertoe brengen een product te kopen. Het doorloopt verschillende domeinen: distributie, klantenrelaties, marktonderzoek, communicatie. Het bepaalt ook de behoeften van de markt of doelgroep. Over het algemeen is het een essentieel bedrijfsbeheerproces en een gewilde verkoophandeling (product aangepast aan de wensen van de klant, perfecte timing.) Dat kan de concurrentie tegengaan en in termen van winstgevendheid voldoen aan twee onderling afhankelijke entiteiten: de consument en de klant: producent.
Het begrip markt
In online marketing verwijst de term markt naar een groep consumenten of organisaties die geïnteresseerd zijn in een product. Volgens de geldende wetten en regels beschikt deze groep over de nodige middelen en is ze vrij om een product aan te schaffen. Het begrip markt begint over het algemeen bij de gehele bevolking en wordt geleidelijk ingeperkt al naar gelang de mate van betrokkenheid (potentiële markt, doelmarkt). De evolutie van marketing wordt gewoonlijk toegeschreven aan twee fenomenen. Een daarvan zou de vermenigvuldiging zijn van producten die aan hetzelfde nut voldoen; de andere zou een verandering in de consument zijn, onstabieler in zijn keuze, meer individueel in zijn gedrag. De rol van marketing kan alleen worden begrepen door deze discipline in een dynamische context te plaatsen, door de evolutie ervan parallel met die van de omgeving te observeren.
De belangrijkste elementen van marketing
De belangrijkste elementen van online marketing richten zich op de marketingrichtingen van het bedrijf. Deze laatste komen tussen in drie essentiële takken:
- Analyse van de huidige context met de marketingaudit: marktanalyse en segmentatie, marketingstrategieën;
- Marktinformatie met marktonderzoek: analyse van de kwaliteit/kwantiteitsverhouding, meningen van consumenten;
- Onderhandelingen die de consument aanzetten tot kopen met de Marketingmix: exploitatie van het product, prijs, verkooppunt, Google Ads en promotie;