Veel ondernemers vragen zich af of zij het beste kunnen investeren in SEO of SEA. Wat is nu precies het verschil en wat zijn de directe voor- en nadelen van SEO en SEA?
Voordelen SEO
SEO betekend letterlijk Search Engine Optimization. In Nederland gebruiken we vaak het woord SEO, maar bedoelen wij hiermee zoekmachineoptimalisatie. SEO is een organische (natuurlijke) manier om hoger in Google te ranken. Je betaald geen bedrag per klik aan Google om bovenaan in de zoekmachines te staan, maar je investeert in een duurzame manier om bovenaan in Google te komen. Door de combinatie van een on-page optimalisatie en het verzamelen van goede links (linkbuilding) naar jouw website wordt jouw website beter vindbaar in de zoekresultaten van Google. Uiteraard kun je de SEO uitbesteden of kun je dit zelf doen.
Het voordeel van SEO is dat je investeert in de waarde van je website. Door de investeringen die je door de loop van de jaren heen hebt gedaan, wordt jouw website meer waard en krijg je ook bezoekers als je enkele maanden geen SEO werkzaamheden verricht of laat verrichten.
Voordelen SEA
SEA betekend Search Engine Advertising. In Nederland gebruiken we vaak het woord SEA of Google Adwords. Door gebruik te maken van SEA betaal je zoekmachines zoals Google per klik. Je geeft bijvoorbeeld aan bij Google dat je op de zoekopdracht ‘Hovenier Amsterdam’ bovenaan wil staan met jouw hoveniersbedrijf. Nadat je dit alles hebt ingesteld kom je direct in de zoekopdrachten tevoorschijn. Op het moment dat iemand jouw website in bijvoorbeeld Google aan klikt, betaal jij hiervoor een bepaald bedrag per klik. Dit bedrag is afhankelijk van de concurrentie op het zoekwoord. Simpel gezegd, hoeveel mensen er ook op dit zoekwoord willen adverteren.
Het voordeel van SEA is dat je direct zichtbaar bent in de zoekresultaten en direct relevante bezoekers op jouw website ontvangt.
Combineer SEO & SEA
Ons advies is om deze twee diensten te combineren. Met SEA ontvang je direct traffic op jouw website en met SEO investeer je in de duurzaamheid van jouw bedrijf. Door deze twee diensten te combineren bespaar je ook tijd en geld. Zo kun je bijvoorbeeld het zoekwoordonderzoek van jouw Google Adwords campagne ook goed gebruiken als basis voor de optimalisatie van jouw SEO werkzaamheden on-page. Wil je zelf niet te veel tijd besteden aan beide projecten? Je kunt de SEO en Google Ads uitbesteden. Er zijn honderden bedrijven gespecialiseerd in het verrichten van deze werkzaamheden.