Consumenten die op internet naar producten en diensten zoeken weten wel dat er bovenaan de zoekresultaten advertenties staan. Dat worden Google Ads genoemd. Ze worden geplaatst door bedrijven die op dat moment een aanbieding hebben. Als je in het voorjaar op zoek bent naar producten om de tuin te onderhouden, verschijnen er veel advertenties voor tuingereedschap bovenaan de zoekresultaten. Het is de moeite waard om daarop te klikken. Want het gaat altijd om nieuwe aanbiedingen van producten waar een flinke korting op wordt gegeven. Het mooie van deze reclame is de relevantie met betrekking tot jouw zoekopdracht.
Investeren in zichtbaarheid
De bedrijven die gebruik maken van Google Ads doen er veel moeite voor om de juiste zoekwoorden te vinden. Ze betalen namelijk alleen voor de advertenties waarop geklikt wordt. Als een zoekwoord volledig representatief is voor de producten of diensten die worden geleverd, dan betekent dit dat de klanten die op de advertentie klikken in veel gevallen bereid zullen zijn om een aankoop te doen. Voor consumenten is het klikken op een Google Ads advertentie dus een manier om heel snel terecht te komen bij een bedrijf, dat datgene waarnaar hij op zoek is verkoopt.
Grondige analyse
Om ervoor te zorgen dat de juiste zoekwoorden worden gebruikt bij Google Ads laten de meeste bedrijven zich begeleiden door een marketingbureau. Het adverteren via Adwords gaat namelijk vergezeld met een grote hoeveelheid data, die door Google beschikbaar wordt gesteld. Door deze data goed te analyseren kan worden uitgezocht op welke zoekwoorden veel wordt geklikt en welke weinig door consumenten worden gebruikt. Bedrijven krijgen daardoor dus inzicht in de meest gebruikte zoektermen. Op basis van die analyses is het mogelijk de advertentiecampagne aan te passen. Een goed opgezette Adwords campagne zal de conversie sterk verbeteren. Er worden dus meer producten verkocht.
Verschil met SEO
Ondanks dat Adwords net zoals alle andere websites gebruik maken van de zoektermen die in een zoekmachine worden ingevoerd, is er een groot verschil tussen beide. Bij Adwords wordt een hoge positie in de zoekresultaten gekocht, terwijl je met behulp van SEO een hoog resultaat moet verdienen. Dat gebeurt door de website te optimaliseren en ervoor te zorgen dat er vaak naar die website wordt gelinkt vanuit andere belangrijke websites. Op een hoge positie in de zoekresultaten komen met SEO kost veel tijd. Maar als je daar eenmaal staat, wordt die positie lang behouden. Bij Adwords verdwijnt de advertentie als de campagne is afgelopen.
Adwords advertenties gebruiken
Voor consumenten zijn Adwords advertenties een manier om snel een aanbieding te vinden. Je hoeft niet de hele lijst met zoekresultaten uit de zoekmachine door te scrollen, maar kunt op één van de advertenties klikken. Het aanklikken van een Adwords advertentie is gratis. Dat levert gegarandeerd een aanbieding op. Als je op zoek bent naar een specifiek product is de kans klein dat je dat vindt via een Adwords advertentie. In dat geval loont het de moeite om de hele lijst met zoekresultaten door te kijken.